Review: Essence Brushes

Hi, girls! Today I want to talk about Essence brushes. They have 5 brushes for face and I own them all. Well, except of their beauty blender, I haven't tried that one yet. They're pretty cheap, but the quality depends, some are very good for the price and some are crap.


Essence brushes have sintetic bristles and a black holder. Powder and blush brush have smaller holder than brushes for eyes. They're pretty soft and easy to clean, they don't lose bristles while washing.

Powder Brush
I think this is ok brush. It has very soft bristles and it does its job ok. I use it to apply mattifying powder and it applied it nicely, but lately I rather use Ebelin powder brush, which is bigger and easier to work with. Sometimes I also use it for highlighting cheaks, although I think it's a bit too big for that. For this price around 3,5 € this is a good brush.

Eyeliner brush
I have an eyeliner brush with blue bristles, now you can get the one with purple bristles (although I think, it's discountinued and in Fall they'll release eyeliner brush with pink bristles). I like this brush, I use it to fill my brows and it does it's job great. Here and there I also use it for applying gel liner, although I think, it makes a bit too thick line (or the problem it's with me, I just always make it too thick). Otherwise it applys gel liner very nicely. The one with purple bristles I was using to clean polish after application and it did nice job, just it was losing bristles very quickly and I had to buy new brush every 2 months, which I didn't like that much, but I guess it didn't get along with aceton. But if I conclude, I do like this brush, specially for filling my brows and I do recommend it. It costs 1,29 €, if I'm right.

Smoky Eyes brush
This is probably my favourite brush from Essence. I have 2 of them already. Although I noticed the difference between bristles, first one has very soft  and the second one has harder bristles. I don't know, why there's difference. I use this brush to apply eyeshadow in my crease and to blend it and it really makes its job great. I also read, that some girls use it for blending concealer, so it's a multitasker. The price is around 2 €, which is pretty cheap. I do recommend you to get this one.

Eyeshadow brush
I'm not very impressed with this brush. When I first cleaned it, it left color like crazy, the washbowl was all purple. That never happend to me with any Essence brush before. The bristles are a bit strange, they feel scratchy on lids. At the beginning it also left bristles while washing, but now that doesn't happen anymore. I use it mostly for cream eyeshadows, I think it works the best with them. Although it's cheap (1,5-2 €), I think you can easly skip this one, there are better eyeshadow brushes in our drugstore (Ecotools). 

Blush brush
I already talked about this brush in post about dissapointing products. It has less softer bristles than other brushes and after few washes it became strange. It lost it's form and bristles separated, they just left too much space in the middle of the brush (it's not dense at all). It also doesn't blend blush nicely, so I don't use it at all anymore. I think it costs around 3 €. Avoid this brush, it's not worth the money.

I do recommend smoky eyes and eyeliner brush, do not recommend blush and eyeshadow brush and about powder brush I think it's ok.

Have you tried Essence brushes? What do you think about them?

39 komentarjev

  1. Se strinjam z oceno:) nekateri so prav dobri za to ceno:)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nekateri so prav res fajn, nekateri pa bolje, da se jih izogibaš.

      Izbriši
  2. Imam samo eyeshadow brush in se morem strinjat s tabo. Jo res redko uporabljam. Morem pa poskusit ono za smoky eyes :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Meni je tale za senčila res slaba. Ta za smoky eyes mi je pa super, ampak tista prva, ki sem jo kupila, druga ima trše ščetine in nimam pojma zakaj.

      Izbriši
  3. Js ma tega za blush - crap in za smokey eyes, ki mi je bil na začetku všeč. po nekaj pranjih je pa postal ful trd in mi ni več zadosti nežen, tako da ga ne uporabljam več tako zelo pogosto..

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Tale za rdečilo je najslabši po mojem. To pa je zanimivo. Jaz imam 2 in oba imata različne ščetine, tako da ne vem, če so kaj spreminjali, je pa prvi zelo mehek, drugi pa malce bolj grobo deluje na očeh. Prvi, ki sem ga kupila, mi je zato res zelo zelo odličen.

      Izbriši
  4. i used to use the eyeliner brush for cleaning nail polish as well, but it lost hair because of acetone, so instead i bought a painting brush for 2 euros in muller- i use it for a few months now, and it hasnt lost and hairs - it's amazing - much better choice if you're working with acetone. overall i love essence brushes and i am very happy with them.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. I'm using one from BPS for cleaning my cuticles for few months now and it works great. It still look like the firts time I got it. But when it won't be usable anymore, then I'll know, which one to get, thank you. :)

      Izbriši
  5. ja imam samo ove dvije ljubicaste, tj shadow i smokey eyes i super su mi, nijedna mi nije pustala boji, moram priznat da im kontrola kvalitete nije neka jer stvarno ovisi kvaliteta od kista do kista cak i od iste vrste

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. No, evo, moja shadow čopič je pa čisto drugačen. Očitno res drži, kot ti praviš, da jim kvaliteta niha tudi znotraj iste vrste čopiča.

      Izbriši
  6. Ravno sem razmišljala o nakupu blush brusha od essence. Ampak zahvaljujoč tebi, ga bom raje kar od Ecotools. Hvala! :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Meni je Ecotoolsov čopič za rdečilo stokrat boljši, res lepo zblenda rdečilo. :)

      Izbriši
  7. Uh, I have the Smoky Eyes brush and I had quite a bad experience with it. It was badly glued and the upper part often falls.. it also leaves lots of color when washing.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. As Lendoxia said, the quality can be different even netween same type of brush. I have 2 smoky eyes brushes and they're totally different. One is very soft and second rougher bristles. I'm sorry, you got the bad brush, I'm very satisfied with my first smoky brush, it's amazing for this price.

      Izbriši
    2. Oh, well, I'm glad I just got the bad one and the other ones are better!

      Izbriši
  8. I agree with smokey eyes brush. My eyeshadow brush left colour too. I don´t like blush brush because of this losting of form. When I want to apply blush, it´s very bad application and I feel like "Marfuška" from fairy tale "Morozko" :-D

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Haha. :D But I'm glad, we agree. :)

      Izbriši
  9. Jaz uporabljam čopič za rdečilo (vendar je iz prve serije, ker je drugačen, kot na sliki), smokey eyes, eyeliner. Sem zelo zadovoljna z vsemi 3-emi.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ti imaš verjetno tisto prvo njihovo rdečilo, ki so ga izdali, o tem sem brala, da ga punce na veliko hvalijo. No, tale mu žal ne seže do kolen, ker je res slabe kvalitete.

      Izbriši
  10. A have most of these and they are great. Blush brush is a bit soft and thin for my taste, but still not bad.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Blush brush is bad for me. Specially since I discovered Ecotool blush brush, which is much better quality and blends blush more nicely.

      Izbriši
  11. Se čisto strinjam z vsem kar si napisala, smokey čopič je mene tudi navdušil, medtem ko blush brush sploh ne vem za kaj naj uporabljam, ker nobene naloge ne opravi dobro.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Jaz tudi ne vem, kaj bom z njim. Po moje bo romal kar v koš, ker si nimam kaj začeti z njim.

      Izbriši
  12. Imam Smoky brush, ampak nisem najbolj zadovoljna s tem čopičem.. Mogoče je problem v meni:)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Po moje pa ni. Jaz imam 2 čopiča in si nista nič podobna, prvi je mehek in odličen (tale je razlog, zakaj sem zaljubljena v smoky eyes čopič), drugi pa ima trše ščetine in je bolj grob na koži, tako da si ti verjetno dobila slab primerek. Očitno se Essence kvaliteta čopičev razlikuje tudi od čopiča do čopiča iste vrste.

      Izbriši
  13. Smokey brush je odličen!:) Za eyeliner tudi, ostalih nisem preizkusila :) xx

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ta dva sta po mojem najboljša, ostali pa, če so v zbirki ali ne, ne bi jih pogrešala.

      Izbriši
  14. Hvala za tole. Mislim, da bo zelo pomagalo pri nakupu :D

    OdgovoriIzbriši
  15. Jaz sem imela nekaj časa eyeliner brush za nanašanje gel linerja dokler se mi ni čisto zlepil skupaj, ker sem ga pozabla takoj oprati. XD

    Sandra - The Puzzle of Sandra's Life

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. To se pa lahko čisto hitro zgodi.

      Izbriši
  16. Imam ove tri u sredini i zadovoljna sam njima. Smoky eye cetkica mi je malo grublja al super za blend. ;)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Jaz pa edino z eyeshadow brush od teh treh nisem zadovoljna, mi je pa ok za kremasto senčilo.

      Izbriši
  17. Drago mi je da si napisala ovu recenziju jer su mi zgodni, i uvijek ih gledam, a nikako da odaberem. Sada znam koji su yay ,a koji nay. Hvala!

    OdgovoriIzbriši
  18. Gel eyeliner brush mi je super. Jako sam zadovoljna. Koristim za crno sjenilo umjesto gel eyelinera. Eyeshadow brush mi je tak tak. Malo grebe i gubi dlaku.

    OdgovoriIzbriši
  19. Moj smokey eyes čopič je tudi malo čuden. Po nekaj pranjih so ščetine postale trde in so me prav pikale po veki, tako da zdaj ko ga operem dodam če kapljico olja, ki ga uporabljam po obrazu (trenutno imam vrtnično) in ga sperem in ko se čopič posuši je zopet mehki in primeren za uporabo, priporočam :)

    OdgovoriIzbriši
  20. imam ove tri u sredini i meni sasvim pristojno odrade posao, zadovoljna sam njima :D

    OdgovoriIzbriši
  21. I bought the blusher brush. Contemplating on buying another.
    A good review, I want to buy its powder and eyeliner brush.

    OdgovoriIzbriši
  22. I really had a great time reading your blog and I found it more interesting. Like you my one of my addiction is to collect makeup brush set with a lot of colors. I have my favorite beauty online store that offers affordable makeup brush set. Feel free to visit their website here: http://blushies.com/ if you're interested.

    OdgovoriIzbriši

Thank you for all your sweet comments, I appreciate every one of them. <3